Opvoedingsproject Hollebeke - Voormezele
5 pijlers
- Werken aan een schooleigen christelijke identiteit.
- Werken aan een degelijk en samenhangend onderwijsaanbod.
- Werken aan een stimulerend opvoedingsklimaat en een doeltreffende aanpak.
- Werken aan de ontplooiing van elk kind vanuit een brede zorg.
- Werken aan de school als gemeenschap en organisatie
- Kinderen moeten graag naar school komen. Daarom is het belangrijk een goede organisatie en een goed leefklimaat te creëren.
- Het zich goed voelen van leerlingen en leerkrachten is ons streven. Pas dan kan iedereen werken zoals het hoort en kan een positieve kindvriendelijke werksfeer worden verkregen.
- De materiële omkadering (leermiddelen en gebouwen,..) rekening houdend met vernieuwingen is van groot belang.
- Openheid zorgt voor een vertrouwenssfeer binnen onze school waar iedereen met elkaar betrokken is.
- Spelen en spelend leren en het zich thuis voelen is noodzakelijk om zich te ontwikkelen. We trachten klassen en speelplaats zo uitnodigend mogelijk te maken.
- We willen een optimale ontplooiing en ontwikkeling voor elk kind rekening houdend met de verschillen van elk kind.
- De leerlingen worden op het meedraaien in de maatschappij voorbereid. Zelfredzaamheid, zelfvertrouwen, hun mening durven zeggen op een beleefde manier, verschillende taken aandurven, creativiteit, … zijn hier pijlers in.
- De doorstroming door middel van afspraken over de klassen heen is een basis. Stimuleren van ideeën en talenten en leren leren zijn voor ons het belangrijkst.
- Als leidraad van onze school gebruiken we degelijke handleidingen die de leerplannen van het katholiek onderwijs ondersteunen.
- De christelijke inspiratie van de zusters van Liefde (= stichters van onze scholen) willen we levend houden : elk kind centraal stellen, ongeacht sociale/culturele achtergrond.
- Gelovig opvoeden gebeurt doorheen het hele schoolleven. Sleutelmomenten (verjaardag, eerste communie,…) nemen daarbinnen een belangrijke plaats in.
- Het is belangrijk dat kinderen leren omgaan met andere mensen vanuit de katholieke en maatschappelijke waarden en normen, met respect voor andere godsdiensten en culturen.